Kniha Jak obehrát železnou oponu - Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu

Historie počítačových her v Československu 80. let byla donedávna považována za pouhou poznámku na okraj velkých dějin tohoto média, které se odehrávaly v USA a v Japonsku. Kniha Jak obehrát železnou oponu však ukazuje, že u nás za normalizace vznikla jedinečná herní scéna, jejíž analýza může obohatit studium počítačových her i populární kultury. Místní programátoři totiž patřili k prvním na světě, kdo hry soustavně používali k vyprávění osobních příběhů i k politickému aktivismu.

Kniha Jaroslava Švelcha, původně vydaná na sklonku roku 2018 u MIT Press, je postavena na více než čtyřiceti rozhovorech a studiu archivního materiálu, a to včetně dochovaných her. Na příbězích místních amatérských programátorů mapuje počátky hraní a tvorby her pro osmibitové mikropočítače na československém území. Vychází při tom z přesvědčení, že počítačoví amatéři jsou prototypickým příkladem aktivního publika a svébytnou fanouškovskou komunitou. Jedná se tedy o práci, jež kombinuje prvky historiografie s kulturálními a mediálními studii.
Merchandise: Kniha
Jazyk: Česká lokalizaceČeská lokalizace
Kód produktu: 53115

Autor: Jaroslav Švelch
Nakladatel: Jiří Tomáš - nakladatelství Akropolis
Počet stran: 416
Rozměry: 214 mm x 142 mm x 28 mm
ISBN: 978-80-7470-317-1

(1x)
389
Nákupem získáte 12 kreditů
Lze objednat max. 5 ks na zákazníka.
  • NADŠENCI A PAŠERÁCI
    První část knihy se zabývá obecně kontextem počítačového hobby. Sleduje marné pokusy o výrobu domácích modelů mikropočítačů a debaty o (ne)dostupnosti počítačové techniky. Přináší příběhy vytrvalých nadšenců, kteří své počítače dováželi či pašovali ze Západu a ukazuje, jakým způsobem tyto západní stroje zapadly do československých domácností. Kniha rovněž popisuje způsoby, jimiž lokální komunity využívaly existujících infrastruktur organizací, jako byly Svazarm nebo Pionýr, a pátrá po cestách, jimiž se západní software dostával k místním uživatelům.

    Kniha Jak obehrát železnou oponu - Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu

    INDIANA JONES PROTI VB
    Závěrečné dvě kapitoly pak dokumentují domácí herní tvorbu, jež kreativně přetvářela západní vzory a postupně se posouvala k osobité původní tvorbě. Kniha například podrobně analyzuje hru Dobrodružství Indiana Jonese na Václavském náměstí v Praze 16. 1. 1989, v níž ikonický západní hrdina bojuje proti příslušníkům Veřejné bezpečnosti a Lidových milic během Palachova týdne. Ukazuje, že českoslovenští amatéři patřili k prvním herním tvůrcům, kteří považovali hry za flexibilní vyjadřovací prostředek schopný zpracovávat celou šíři témat a postojů.
  • Přidejte komentář

    Pravidla komentářů

    Dotazy k objednávkám pište na email xzone@xzone.cz, kde vám můžeme odpovědět rychleji :)

    Děkujeme, že s ostatními hráči diskutujete slušně. Vulgární a nevhodné komentáře (např. odkazy na jiné eshopy, příspěvky mimo téma dané hry) jsou automaticky mazány.

    Komentáře (0)

  • Recenze (1)

    (Xzone.cz)
    Ověřený nákup
    • Hodně zajímavá kniha o naší herní historii
    • Konečně po letech v češtině
    • Je to akademické čtení, takže si občas připravte slovník :)

    Celkové hodnocení vypočítáváme z ověřených i neověřených hodnocení.
    Ověřený nákup - zákazník prokazatelně zakoupil produkt u nás v obchodě.
    Neověřený nákup - nemůžeme ověřit, zda zákazník produkt zakoupil.